Minu artikkel Tallinna Kammermuusika Festivalist 2023 – ajakirjas Teater.Muusika.Kino

Detsember, 2023

MARIE-HELEN AAVAKIVI

XIX Tallinna kammermuusika festival „Sümbioos” 23.–30. VIII 2023. Kunstiline juht Anna-Liisa Bezrodny, resideeriv helilooja Rein Rannap.

Sissejuhatuseks

Tänavuse Tallinna kammermuusika festivali 7. kontsert toimus linnavõimu sümboliseerivas, Põhja-Euroopa vanimas, Tallinna raekojas. Sel aastal oli festivali kunstiliseks juhiks rahvusvahelise haardega viiuldaja Anna-Liisa Bezrodny, kelle muusikalis-filosoofilistest ideedest, entusiasmist ja soovidest tiivustatuna kandis festival koondpealkirja „Sümbioos”. Anna-Liisa Bezrodny sõnul on tema unistuseks ja eesmärgiks alati olnud ühendada erinevate kunstiliikide, kultuuri, traditsioonide ja eneseväljenduse mooduseid: „…soov oli ühendada „sõnaline” ja „sõnatu” väljendusvorm, pakkudes publikule elamusi parimate artistide esituses nii Eestist kui välismaalt”.

„Intiimsed kirjad” Tallinna raekojas 28. VIII kell 19.00

Leoš Janáčeki (1854–1928) Keelpillikvartett nr 2 „Intiimsed kirjad”, Cecilia Damströmi (snd 1988) Keelpillikvartett nr 2 „Kirjad”, op. 61, César Francki (1822–1890) Klaveri­kvintett f-moll, op. 14. Esitajad: Anna-Liisa Bezrodny (viiul), Jan Söderblom (viiul), Kaija Lukas (vioola), Razvan Popovici (vioola), Jan-Erik Gustafsson (tšello), Irina Zahharenkova (klaver), Tambet Tuisk (lugeja).

Keelpillikvartett nr 2 „Intiimsed kirjad” valmis Janáčeki viimasel eluaastal, 1928. Teos on inspireeritud helilooja armastusest temast 37 aastat noorema abielus naise, Kamila Stösslová vastu. Janáček kirjutas talle üle seitsmesaja kirja. Tugeva emotsionaalse laenguga helitöö nõuab esitajatelt nii mängutehnilist üleolekut kui kaalukat emotsionaalset pagasit. Soome Kammerorkestri loomingulise juhi ja Helsingi Linnaorkestri 1. kontsertmeistri Jan Söderblomi eestvedamisel toodi kuulajateni dramaatilised, hinge sügavuti puudutavad sisepinged teose I osas Andante – Con moto – Allegro, milles võis kogeda kogu teose alustuuma. (Avaosas kõlanud flažolettidele võinuks pöörata suuremat tähelepanu.) Erinevatelt instrumentidelt kostnud äng kandus üle  Adagio —Vivace osasse, kus kvarteti juhi Söderblomi pikad kantileensed soolod ja kõrgetes registrites esitatud virtuoossed lõigud särasid teiste ansamblikaaslaste helipiltidel. II osas olid interpreedid jõudnud küpse esituseni, mis päädis III osas Moderato — Andante — Adagio tõelise muusikalise vabadusega, kus tantsulised lõigud, kõrvutatuna eri häälte tihedas faktuuris, jõudsid efektse lõpuni…

Viide originaalile: https://www.temuki.ee/archives/9059